Artikelen

Compliment geven in de tandartspraktijk

Alles wat aandacht geeft, groeit.

Het ontvangen van een compliment is een directe investering op het zelfvertrouwen. En hoe fijn is dat, werken met medewerkers met zelfvertrouwen!

Toch zijn wij Nederlands niet zo royaal met complimenteren. Gemiste kans dat we daarmee het ontwikkelen van onze collega’s in de weg staan!

Niet zelden hoor ik in een tandartspraktijk: “Dat hoort bij haar werk, daar hoef ik niets aardigs over te zeggen.” Deels ben ik het hiermee eens; het goed uitoefenen van een takenpakket dat hoort bij het werk. Dat neemt echter niet weg, dat het heel fijn of zinvol kan zijn om deze medewerker te complimenteren, ondanks dat ze ‘gewoon haar werk’ doet.

Maar wat is nu een compliment?

compliment gevenHet  is een vorm van positieve feedback, het liefst over het handelend optreden van iemand (in plaats van op het uiterlijk ‘wat zit je haar leuk’). Daarnaast is een compliment: oprecht en afgestemd op de ontvanger.

Hoe geef je een compliment?

  • Onderbouw je compliment, bijvoorbeeld: “Hoe jij vanmiddag in alle rust de angstige patiënt op zijn gemak stelde, dat was knap werk van je, petje af.”
  • Face to face: natuurlijk mag een smsje ook, maar iemand aankijken terwijl je hem complimenteert, is nóg waardevoller.
  • Ik vorm; zo maak je een compliment een stuk persoonlijker.
  • Maatwerk; stem de stijl van je compliment af op de ontvanger, al je collega’s zijn uniek.
  • Ondersteun met Non Verbale communicatie; laat je enthousiasme horen in je stem of met een glimlach.
  • Lees ook  tips hierover op Dentiva

Behalve dat je met een compliment een boost kan geven aan het zelfvertrouwen van de ander, is het ook een kans om te investeren in jullie samenwerking, en vergroot je bovendien de kans dat deze medewerker ook zelf complimenten gaat geven aan collega’s. Daarnaast zal  de kwaliteit van het werk verbeteren, de collegialiteit toenemen en het verzuim afnemen.

Natuurlijk treden deze veranderingen pas in, wanneer er sprake is van een structurele cultuurverandering, waar het geven van gemeende complimenten vanzelfsprekend is geworden.

Lees in ons boek hoe jij in staat bent deze omslag in gang te zetten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *